Edgardo Aragón Díaz (MX)

°1985

Edgardo Aragón Díaz verbindt de persoonlijke herinnering met het collectieve historische geheugen. Hij vertelt verhalen uit het verleden door middel van remakes en films. Die verhalen verbindt hij met de geschiedenis van zijn eigen familie en met de levensomstandigheden in Mexico en in zijn geboortestaat Oaxaca. In plaats van morele standpunten over de Mexicaanse samenleving in te nemen, concentreert hij zich op emotionele banden. Op die manier belicht hij maatschappelijke thema’s vanuit een ander gezichtspunt dan de media. 

Hunter (2013)

video, geluid, 9’34”

In Hunter geeft een Afrikaanse man een rondleiding in een Belgische zoo. Hij zingt liedjes die verwijzen naar de jacht in zijn thuisland. Soms lijkt het alsof hij zich rechtstreeks richt tot de opgesloten dieren, die net als hij uit Afrika afkomstig zijn. De kunstenaar belicht het contrast tussen de levenskwaliteit van immigranten uit postkoloniale landen en het beschermde leventje van de dieren in de zoo. 

Geproduceerd door Contour 2013.

Family Effects (2007-2009)

video, geluid, 26’

Family Effects bestaat uit dramatische scènes die samen als een kruisweg kunnen worden geïnterpreteerd. De video gaat een interactie aan met de kruiswegreliëfs van de kerk zelf. Voor dit werk vroeg Aragón Díaz enkele jonge verwanten om episodes na te spelen uit hun familiegeschiedenis. Net zoals de geschiedenis van Mexico zelf, is die doorspekt met verhalen over ‘illegale drugshandel, malafide politiek, georganiseerde misdaad, onrechtmatig landbezit en sociale corruptie’, aldus de kunstenaar. Hij liet de kinderen acteren op plaatsen waar hij in zijn jeugd vaak vertoefde. Zijzelf zijn te jong om zich bewust te zijn van het chaotische familieverleden, maar de gevolgen hiervan blijven ook voor hen nog voelbaar in de vorm van sociale stigma’s.