°1981 / °1981
De praktijk van Louise Hervé en Chloé Maillet concentreert zich op de daad van het vertellen. Hun verhalen bestaan uit een vrije mix van historische feiten, fictie en nieuwe realiteiten. Ze nemen de vorm aan van films, installaties en lezingen met een performatief karakter. Hun werkwijze vermengt wetenschappelijke discoursen met persoonlijke commentaren en wordt omschreven als een ‘archeologie van de kennis’. Zij werken samen in Parijs sinds 2000.
dia-installatie, 9’
A Treatise on Baths (Een verhandeling over baden) is een diaprojectie gebaseerd op onderzoek naar verschillende historische feiten. Daaronder bevindt zich het verhaal van een 19de-eeuwse kolonel die werd ingevroren in ijs, de ontdekking van enkele Gallo-Romeinse offerbeeldjes tijdens een warme lente en een methode die de Inca’s gebruikten voor het drogen van aardappelen bij vriestemperaturen. De bijhorende performance vormt een beschouwing over de praktijk, de risico’s en de fantasieën die geassocieerd worden met de conservering van levende organismen – zowel menselijk, dierlijk als plantaardig.
video, geluid, fragment, 4’ à 5’
De kunstenaars vertellen een pseudowetenschappelijk verhaal rond het thema water, waarin ze ogenschijnlijk losstaande elementen met elkaar verbinden. Deze video situeert zich in een vakantieoord aan de Franse Atlantische kust. Een team van onderwaterarcheologen wil oude scheepswrakken bergen om ze te vrijwaren van corrosie. Een kuuroord biedt zijn klanten een verjongingsbehandeling aan met behulp van zeewater. Ondertussen probeert een mysterieuze groep gepensioneerden een middel te vinden dat leidt tot eeuwig leven. Ligt de toekomst van de mensheid onder water?
Geproduceerd door de Liverpool Biennial binnen het kader van de samenwerking met de biënnales van Göteborg, Ljubljana en Mechelen (als onderdeel van het Europese cultuurprogramma 2007-2013).