°1972
Deze Deense kunstenares maakt video’s, foto’s en installaties. Daarin onderzoekt ze de gebouwen en architecturale structuren waarin we leven. Video is volgens Madsen een medium waarin onze zintuigen en ons ruimtelijk inzicht worden verstoord. Driedimensionale kamers worden gereproduceerd als tweedimensionale oppervlaktes. Het onderscheid tussen ruimtelijke elementen wordt vervaagd. Een rode draad door het werk van de artieste is haar interesse in het ondergraven van bekende structuren. Steeds transformeert ze ruimtes tot een bevreemdende, onbekende plek waarin we gedesoriënteerd achterblijven.
De kunstenares woont en werkt in Kopenhagen. Haar werkt handelt vaak over de geschiedenis van de Sovjet-Unie, waar haar familie oorspronkelijk woonde. Ze verwijst regelmatig naar het Russische Constructivisme, een revolutionaire kunststroming waarin kunst sociaal-maatschappelijke doelen vervulde. Brackman betrekt vaak een publiek of een gemeenschap bij haar werk om zaken zoals gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en sociale relaties te verkennen. Ze maakt zowel gebruik van handgemaakte elementen als van tijdsgebonden media.
video, 6’30”
Dissolve (Oplossen) toont een serie camerabewegingen die in- en uitzoomen op een ruimte. Er ontstaat een vervaging van binnen en buiten, oppervlakte en ruimte, realiteit en fictie. De ruimte wordt een soort caleidoscoop waarin de perspectief steeds verschuift. De kijker wordt binnengezogen in een duizeligmakend universum van reflecties, glanzende lijnen en vibrerende bewegingen. Onze oriëntatiepunten verdwijnen. De kunstenares maakt gebruik van een aantal eenvoudige strategieën die de omgeving zowel op fysiek als symbolisch vlak doen uiteenvallen. Drie ruimtelijke vlakken of realiteiten glijden in en uit elkaar: wat is binnen en wat is buiten?
video-installatie, 6’
De video Untitled – Stands toont schaalmodellen van het stadion van KV Mechelen die overvloeien in beelden van het stadion zelf. De vermenging van verschillende formaten en vormen desoriënteert de kijker. Soms lijkt het bijna alsof je naar een abstract, modernistisch werk kijkt in plaats van naar een voetbalstadion. De video speelt met de uiterlijke kenmerken en architecturale details van het bouwwerk. ‘Het stadion is een plek die vaak op de televisie wordt getoond tijdens voetbalwedstrijden. Ook hier is dat het geval, maar de enige aanleiding is het tonen van de plek zelf’, aldus de kunstenares.
installatie met papier-maché, ketting, motor
Foreign Material is het resultaat van een samenwerking tussen twee kunstenaars. De New Yorkse Yvette Brackman, die nu in Kopenhagen woont, gaf een eigen werk cadeau aan de Deense Pernille With Madsen. Het bestaat uit een ketting en een bol van papier-maché, gemaakt met de briefwisseling tussen Brackman en de Deense Immigratiedienst. Madsen bevestigde het kunstwerk aan een motor die het doet ronddraaien. Zelf zegt ze over Foreign Material: ‘Ik hanteerde dit wapen van machteloosheid en plaatste het terug in een bureaucratische logheid. Een bal van hard gemaakt papier, teruggekatapulteerd in een draaibeweging die zichzelf in stand houdt: ergens tussen agressie en gewichtloosheid’.