°1979
Peter Wächtler werkt met verschillende media zoals sculpturen, tekeningen en video’s. Hij zet de traditionele genres en de gebruikelijke vertelvormen op de helling. Dat doet hij bijvoorbeeld door een animatievideo te combineren met een reeks dierenbeeldjes die verwijzen naar educatieve, gevoelsmatige en onderdrukkende elementen. Aanvullend op zijn beeldend werk is ook tekst een belangrijk onderdeel van zijn praktijk. Wächtler is lid van het Brusselse kunstenaarsplatform Etablissement d’en face en medeoprichter van de tentoonstellingsruimte Sotoso.
animatievideo, geluid, 4’, en 4 sculpturen
Peter Wächtler toont een serie van vier kleisculpturen. Het zijn dieren die bakstenen dragen: een bever, een meeuw, een konijn en een eekhoorn. In combinatie daarmee presenteert hij een nieuwe video op basis van een stop motion-animatie. Dat is een eenvoudige animatietechniek waarbij objecten telkens minimaal worden bewogen en vervolgens worden gefotografeerd. Het resultaat is een reeks stills. Wächtler werkt met zwarte elektriciteitsdraad die hij ruwweg plooit tot figuurtjes. De korte, rudementaire actie bestaat uit een gewelddadige ontmoeting tussen twee dergelijke wezens.
Geproduceerd door de Liverpool Biennial binnen het kader van de samenwerking met de biënnales van Göteborg, Ljubljana en Mechelen (als onderdeel van het Europese cultuurprogramma 2007-2013).