°1962
De in Londen geboren Afro-Caraïbische kunstenares Sonia Boyce gold al in de vroege jaren tachtig als een sleutelfiguur binnen de opkomende zwarte kunstscène in Groot-Brittannië. Haar kleurrijke tekeningen en schilderijen gingen over kwesties als ras en gender in de Britse maatschappij. Sinds de jaren negentig is Boyce actief als multimediakunstenaar. Haar belangrijkste thema blijft de beleving van de zwarte vrouw in een blanke samenleving en de manier waarop die ervaring bepaald wordt door religie en (seksuele) politiek.
video, geluid, 11’33”
Move concentreert zich op twee episodes uit de recente geschiedenis van de Zweedse stad Göteborg: het ondergrondse nachtclubleven in de Haga-wijk in de jaren tachtig en de gebeurtenissen tijdens een anti-globaliseringsprotest in de zomer van 2001. Met deze video wil Boyce het potentieel onderzoeken dat plaatsen in zich dragen om collectieve acties te stimuleren of tegen te houden. Ze nodigde een aantal hedendaagse dansers uit. Door middel van improvisatie geven ze uitdrukking aan de geschiedenis van deze plekken en aan hun persoonlijke standpunt in het publieke debat daarover. De optredens worden onderbroken door een doordringende soundtrack en beelden van de nachtclub.
Geproduceerd door de Göteborg International Biennial for Contemporary Art binnen het kader van de samenwerking met de biënnales van Liverpool, Ljubljana en Mechelen (als onderdeel van het Europese cultuurprogramma 2007-2013)